“2 Απριλίου: παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου”- ΙΔΕΕΣ

 

 

          Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου καθιερώθηκε από την ΙΒΒΥ,  τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα, το 1966, την ημέρα των γενεθλίων του μεγάλου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805), με σκοπό να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να στρέψει το βλέμμα όλων στο παιδικό βιβλίο.
Από τότε, κάθε χρόνο, ένα διαφορετικό εθνικό τμήμα της IBBY ετοιμάζει ένα μήνυμα και μία αφίσα, που διανέμονται σε όλο τον κόσμο, με σκοπό να τονίσουν την αξία των βιβλίων και της ανάγνωσης, και να ενθαρρύνουν τη διεθνή συνεργασία για την ανάπτυξη και τη διάδοση της παιδικής λογοτεχνίας.
Για το 2017, το υλικό του εορτασμού το έχει αναλάβει η Ibby της Ρωσίας.

Η αφίσα του 2017 (Ρωσία ):
Ο ποιητής και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Sergey Makhotin έγράψε το φετινό μήνυμα:
«Όταν ήμουν μικρό παιδί, μου άρεσε να χτίζω σπίτια με κύβους και να παίζω παιχνίδια όλων των ειδών. Για στέγη χρησιμοποιούσα συχνά ένα βιβλίο με εικόνες. Στα όνειρά μου τρύπωνα στο σπίτι, ξάπλωνα σ? ένα κρεβάτι καμωμένο από σπιρτόκουτο και κοιτούσα τα σύννεφα ή τον έναστρο ουρανό ? ανάλογα με την εικόνα που προτιμούσα.
Ακολουθούσα από διαίσθηση τον κανόνα της ζωής κάθε παιδιού, που προσπαθεί να δημιουργήσει για τον εαυτό του ένα άνετο και ασφαλές περιβάλλον. Κι ένα παιδικό βιβλίο με βοήθησε στ? αλήθεια να τα καταφέρω.
Έπειτα μεγάλωσα, έμαθα να διαβάζω, κι ένα βιβλίο στη φαντασία μου άρχισε να φαίνεται περισσότερο σαν μια πεταλούδα ή ακόμα σαν ένα πουλί παρά σαν μια στέγη σπιτιού. Οι σελίδες του έμοιαζαν με φτερά που θρόιζαν. Θαρρείς και το βιβλίο έστεκε στο περβάζι έτοιμο να πετάξει έξω από το ανοιχτό παράθυρο σε άγνωστους τόπους. Το έπαιρνα στα χέρια μου, άρχιζα να το διαβάζω κι εκείνο ησύχαζε. Τότε ορμούσα εγώ σε άλλες χώρες και κόσμους, ξανοίγοντας τον χώρο της φαντασίας μου.
Τι χαρά να κρατάει κανείς ένα νέο βιβλίο στα χέρια του! Στην αρχή δεν ξέρεις τι λέει το βιβλίο. Αντιστέκεσαι στον πειρασμό να κοιτάξεις την τελευταία σελίδα. Και τι όμορφα που μυρίζει! Αδύνατον να αναλύσεις τη μυρωδιά στα συστατικά της: το τυπογραφικό μελάνι, την κόλλα? όχι, δε γίνεται! Η μυρωδιά του βιβλίου είναι ιδιαίτερη, συναρπαστική και μοναδική. Οι άκρες από μερικές σελίδες μπορεί να έχουν κολλήσει, λες και το βιβλίο δεν έχει ξυπνήσει ακόμα. Ξυπνάει όταν αρχίζεις να το διαβάζεις.
Μεγαλώνεις και ο κόσμος ολόγυρα γίνεται περισσότερο σύνθετος. Αντιμετωπίζεις ερωτήματα που ακόμα και οι μεγάλοι δεν μπορούν να τα απαντήσουν. Ωστόσο είναι πολύ σημαντικό να μοιραστείς τις αμφιβολίες και τα μυστικά σου με κάποιον. Και να που ένα βιβλίο έρχεται πάλι να σε βοηθήσει. Πολλοί από μας έχουν πιάσει τον εαυτό τους να συλλογίζεται: για μένα γράφτηκε αυτό το βιβλίο! Και ο ήρωας που προτιμάς φαίνεται ξαφνικά να σου μοιάζει. Συναντά τα ίδια προβλήματα και τ? αντιμετωπίζει με σύνεση. Κάποιος άλλος από τους χαρακτήρες δε σου μοιάζει καθόλου, αλλά θέλεις να δοκιμάσεις τον ρόλο του, να νιώσεις γενναίος και πολυμήχανος σαν εκείνον.
Όταν ένα αγόρι ή ένα κορίτσι λέει «Δε μ? αρέσει να διαβάζω!», με κάνει και γελάω! Δεν τα πιστεύω αυτά τα παιδιά. Σίγουρα τρώνε παγωτά, παίζουν παιχνίδια, παρακολουθούν ενδιαφέρουσες ταινίες. Με άλλα λόγια, τους αρέσει να περνούν καλά. Και το διάβασμα δεν είναι μόνο μια επίπονη δουλειά που οδηγεί στην ανάπτυξη των συναισθημάτων και της προσωπικότητάς μας, αλλά πρώτ? απ? όλα είναι ευχαρίστηση.
Γι? αυτόν ακριβώς τον λόγο γράφουν τα έργα τους οι συγγραφείς παιδικών βιβλίων».

Sergey Makhotin (Ρωσία)
Μετάφραση: Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου

1. τα φανταστικα ιπταμενα βιβλια
του κυριου μορισ λεσμορ-

the fantastic flying books
of Mr morris lessmore

Picture

Εμπνευσμένη από τον Μάγο του Οζ, τον τυφώνα Κατρίνα, τον κωμικό Buster Keaton και την αγάπη για τα βιβλία eίναι η 15λεπτη ταινία   “The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore”.

Όπως τονίζουν οι δημιουργοί, πρόκειται για “την ιστορία των ανθρώπων που αφοσιώνουν τις ζωές του στα βιβλία και τα βιβλία τους το ανταποδίδουν”. Η ταινία εξιστορεί το τι συνέβη στον ήρωα Μόρις Λέσμορ που μετά την επέλαση ενός τυφώνα βρίσκεται σε έναν φανταστικό κόσμο, όπου τα βιβλία έχουν ζωντανέψει και συμπαραστέκονται στους ανθρώπους.
Μια καταπληκτική ταινία 15 λεπτών που αναμιγνύει διάφορες κινηματογραφικές τεχνοτροπίες (μινιατούρες, κινούμενα σχέδια με τη χρήση υπολογιστών, 2D animation). Κέρδισε το Όσκαρ μικρού μήκους animation για το 2012. Η σχέση ανθρώπου και βιβλίου σε ένα πολύ όμορφο 15λεπτο βίντεο. Το βιβλίο ζωντανεύει με τη δύναμη του ανθρώπου, τη δύναμη της φαντασίας.
Η αρχική ιδέα του Joyce ήταν να εκδοθεί ως βιβλίο. Όταν όμως το 2009 συνεργάστηκε με τον Oldenburg και ξεκίνησαν την εταιρία Μοοnbot, αποφάσισαν τη δημιουργία της ταινίας. Στο μεταξύ όμως κυκλοφόρησε το iPad της Apple, και έτσι τα “ιπτάμενα βιβλία” έγιναν και e-book.

Picture

 Εταιρεία Παραγωγής: Μοοnbot Studios
Σενάριο:
William Joyce
Σκηνοθεσία:
William Joyce,
Brandon Oldenburg

την ταινία μπορείτε να δείτε πατώντας ΕΔΩ


2. η βιβλιοθηκαριοσ τησ βασσορασ

Picture

“Η Αλία περιμένει.
Περιμένει
πότε θα τελειώσει ο πόλεμος.
Περιμένει,
και ονειρεύεται την ειρήνη.
Μέχρι όμως να γίνει αυτό,
τα βιβλία είναι ασφαλή.
Τα προστατεύει
η Βιβλιοθηκάριος
της Βασόρας!»

Picture

 Το εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο “Η Βιβλιοθηκάριος της Βασόρας”  («The Librarian of Basra») που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος, σε μετάφραση του Γιάννη Παπαδόπουλου, μιλάει για μια αληθινή ιστορία.
Στο σημείωμα της συγγραφέα διαβάζουμε:
Η εισβολή στο Ιράκ έφτασε μέχρι τη Βασόρα στις 6 Απριλίου του 2003. Με τη βοήθεια φίλων και γειτόνων, η Αλία Μοχάμεντ Μπέικερ, υπεύθυνη βιβλιοθηκάριος στην κεντρική βιβλιοθήκη της Βασόρας, κατάφερε να διασώσει το εβδομήντα τοις εκατό των βιβλίων της βιβλιοθήκης, προτού αυτή παραδοθεί στις φλόγες εννέα μέρες αργότερα. Τα γεγονότα αποκαλύφθηκαν στον κόσμο από τη δημοσιογράφο της εφημερίδας New York Times, Σέιλα Κ. Ντιούαν, η οποία έμαθε για την Αλία και τη βιβλιοθήκη κατάτη διάρκεια της επίσκεψής της στο εστιατόριο «Χαμντάν» του Ανίς Μοχάμεντ, το καλύτερο εστιατόριο στη Βασόρα, που βρισκόταν δίπλα στη βιβλιοθήκη. Η διερμηνέαςτής Σέιλα είπε ότι ο Ανίς είχε μια απίστευτη ιστορία να διηγηθεί, που αφορούσε τον πόλεμο, κι έτσι η Σέιλα συνάντησε τον Ανίς. Η Αλία, που συμμετείχε στη συζήτηση,μοιράστηκε μαζί τους αυτή την καταπληκτική ιστορία. Τώρα είναι αποφασισμένη να δει και πάλι τη βιβλιοθήκη να λειτουργεί.”

Picture

Με την αμεσότητα των κειμένων και τη ζωντάνια της εικονογράφησης που και τα δύο υπογράφει  η Jeanette Winter σίγουρα το βιβλίο  μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πλήθος δραστηριοτήτων και συζητήσεων μέσα στην τάξη.

το βιβλίο μπορείτε να διαβάσετε πατώντας ΕΔΩ


3. το κοριτσι που μισουσε τα βιβλια

Picture

Ένα μικρού μήκους animation (2006)  του
Jo Meuris.
Η Μέενα είναι μια μικρή Ινδή που σιχαίνεται τα βιβλί σε αντίθεση με τους γονείς
της που τα λατρεύουν!!!
Στο σπίτι της κυριολεκτικά μπορείς  να βρεις βιβλία παντού:
στα δωμάτια, στις σκάλες, στα καθίσματα. Ταυτόχρονα τεράστιες στίβες βιβλίων υψώνονται σε διάφορα  σημεία των δωματίων!
Κι όμως η Μέενα αρνείται πεισματικά να ανοίξει έστω και ένα βιβλίο!
Μια μέρα ο αγαπημένος της γάτος ο Μαξ ρίχνει έναν τεράστιο σωρό βιβλίων στο πάτωμα και τότε δημιουργείται ένα πανδαιμόνιο άνευ προηγουμένου! Η Μέενα θα ανοίξει τα βιβλία για να αποκαταστήσει την τάξη και τίποτα πια δε θα είναι ίδιο!

Ένα ιδιαίτερο φιλμάκι κινούμενων σχεδίων, διάρκειας περίπου 7:30 λεπτών, βασισμένο σε ένα  ινδικό βιβλίο της Manjusha Pawagi. Το φιλμ φτιάχτηκε ειδικά , για να προωθήσει τα προγράμματα ανάγνωσης ή γραμματισμού στα μικρά παιδιά.
Αν και είναι στα αγγλικά μπορεί να αξιοποιηθεί άνετα μέσα στην τάξη καθώς οι εικόνες μιλούν από μόνες τους!


την ταινία μπορείτε να τη δείτε
πατώντας ΕΔΩ
 4. “ΑΝ ΗΜΟΥΝ ΒΙΒΛΙΟ”

Picture


ΑΝ ΗΜΟΥΝ ΒΙΒΛΙΟ
ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΕΝΑ ΠΑΡΑΘΥΡΟ
ΑΝΟΙΧΤΟ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΑΝΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ.
ΑΝ ΗΜΟΥΝ ΒΙΒΛΙΟ
ΘΑ ‘ΘΕΛΑ ΟΙ ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΟΥ
ΝΑ ΦΩΤΙΖΑΝ ΤΗ ΝΥΧΤΑ.
ΑΝ ΗΜΟΥΝ ΒΙΒΛΙΟ
ΘΑ ‘ΘΕΛΑ ΠΑΝΩ ΑΠ’ ΟΛΑ
ΝΑ ‘ΜΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟ…

(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Ο πορτογάλος ποιητής-συγγραφέας Ζοζέ Ζόρζε Λέτρια απαντά στο ερώτημα “αν ήμουν βιβλίο…? και οι απαντήσεις έρχονται με γλωσσα απλή και ταυτόχρονα ποιητική συνδευόμενες από την  υπέροχη εικονογράφηση του γιου του συγγραφέα, εικονογράφου Αντρέ Λετρία .
Την ίδια ερώτηση μπορούν να απαντήσουν και τα παιδιά στην τάξη μας και να την εικονογραφήσουν ή να τη ζωντανέψουν.
Ένα βιβλίο ύμνος στο βιβλίο που αποπνέει αγάπη για το βιβλίο και σεβασμό για τον αναγνώστη..
Το βιβλίο απευθύνεται σε μικρά παιδιά αλλά μπορεί να διαβαστεί και να χρησιμοποιηθεί ως αφετηρία για δημιουργικές δραστηριότητες και γλωσσικά παιχνίδια και από μεγαλύτερα. Κάθε εικόνα και κάθε προταση μπορέι να γεννήσει καινούριες σκέψεις και καινούριες ιδέες-αφορμήσεις.

??και κάποτε μ? αφήνανε σ? ένα παγκάκι θα ?θελα να με πάρει στοργικά μαζί του κάποιος περαστικός?
??δε θα ?θελα κανείς να λέει πως με διάβασε μόνο και μόνο για να κάνει τον σπουδαίο?
?θα ?θελα να ?μαι ένα όπλο ισχυρό και τρυφερό μαζί που να σκοτώσει μια για πάντα κάθε πρόθεση για πόλεμο?
??δεν θα ?θελα ποτέ να με διαβάσουν από υποχρέωση ή γιατί έγινα της μόδας?
??θα έπαιρνα μια θέση στο αναλόγιο της πιο κρυφής, μοναδικής ορχήστρας που παίζει με τους ήχους της πιο δικής σας μουσικής?


Picture

Κατάλληλο για κάθε γιορτή-αφιέρωμα στα βιβλία, για δράσεις φιλαναγνωσίας, για έναρξη ή λήξη δανειστικής βιβλιοθήκης ή απλά για να το απολάυσουμε!!!

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις: Καλειδοσκόπιο σε μετάφραση της Ελένης Δουκάκη.

πατώντας ΕΔΩ μπορείτε να ξεφυλλίσετε καποιες από τις σελίδες του
ενώ ΕΔΩ μπορείτε να δείτε ένα μικρό animation για το βιβλίο.


Updated: 3 Απριλίου 2017 — 20:46
3ο Δημοτικό Σχολείο Καλυβίων (Λαγονήσι) © 2013 Frontier Theme